České stavebnictví letos meziročně vzroste o 4,3 procenta, přičemž dařit se bude hlavně velkým firmám s minimálním ročním obratem 200 milionů korun a společnostem zaměřeným na pozemní výstavbu. Tržby stavebních firem vzrostou v průměru o 5,1 procenta. V roce 2019 by měl růst stavebnictví zpomalit na 2,8 procenta. Vyplývá to z výsledků průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky má ČTK k dispozici. V průzkumu odpovídala v lednu a únoru zhruba stovka ředitelů českých stavebních firem.
„Výpadků práce se obávají zejména firmy zaměřené na veřejné zakázky. V loňském roce objem vyhlášených výběrových řízení meziročně propadl téměř o polovinu. Pokles přílivu práce od státu je tak v tomto roce velice pravděpodobný. Naopak od privátních investorů se očekává další růst objemu zakázek vzhledem k rychle rostoucí ekonomice,“ uvedl ředitel CEEC Research Jiří Vacek.
Veřejné zakázky měly v roce 2016 na celkových tržbách stavebních firem podle Českého statistického úřadu podíl 32,6 procenta, což bylo nejméně od roku 1996. Naopak nejvíce to bylo v roce 2002, a to 55,1 procenta.
Stavební firmy mají aktuálně zakázky na deset měsíců dopředu. Zhruba polovina jich má více než na začátku loňského roku, menší objem avizuje jen desetina. Největší brzdou pro rozvoj je podle oslovených ředitelů nedostatek pracovníků. Následují dlouhé lhůty pro přípravu staveb a nekvalitní a komplikovaná legislativa.
České stavebnictví postihla krize započatá v roce 2008 mnohem více než většinu ostatních oborů. Od roku 2008 klesalo pět let za sebou. V letech 2014 a 2015 poté vzrostlo o 7,1 procenta, respektive o 4,3 procenta. Bylo to způsobeno hlavně dočerpáváním evropských dotací z programového období 2007 až 2013. V roce 2016 však pokleslo o 5,9 procenta. Loni si připsalo 1,7 procenta. Podle odhadů byly celkové tržby stavebních firem na konci loňského roku v porovnání s rekordním rokem 2008 zhruba o pětinu nižší.
K meziročnímu růstu loni přispělo pozemní stavitelství, tedy stavba bytů, kanceláří nebo průmyslových hal. Toto odvětví stouplo o pět procent. Naopak inženýrské stavitelství tvořené hlavně dopravní infrastrukturou, o 5,7 procenta kleslo.