Retail: nájmy letos zdraží o 3,2 procenta, plánují developeři

Developeři letos plánují zdražení nájmů v obchodních centrech meziročně v průměru o 3,2 procenta, v příštím roce o dalších 4,1 procenta. Hlavními důvody zdražování jsou podle nich ceny pozemků, materiálů a stavebních prací. Vyplývá to ze studie analytické společnosti CEEC Research, kterou má ČTK k dispozici.


„Růst cen pronájmů v klíčových lokalitách je daný zejména dvěma základními faktory. Převisem poptávky nad nabídkou a růstem cen vstupů, tedy pozemků a stavebních prací. V horších lokalitách je růst cen pronájmů menší kvůli narůstající konkurenci v podobě on-line nakupování,“ uvedl generální ředitel skupiny Crestyl Omar Koleilat.

Podíl volných ploch v nákupních centrech se v Praze pohybuje zhruba na třech procentech, což je meziročně o dva procentní body méně. Mimo Prahu se míra neobsazenosti obchodních center snížila o tři procentní body na současná čtyři procenta. V hlavním městě by měla zůstat v příštím roce na stejné úrovni, v mimopražských regionech developeři očekávají pokles o další procentní bod.

Nájemci mají podle developerů v současné době největší zájem o malé obchodní prostory do 50 metrů čtverečních. V obchodních centrech podle většiny z nich letos přibudou hlavně kavárny a restaurace. Třetina developerů je přesvědčena, že mezi novými nájemci budou převažovat tradiční oblíbené značky a poskytovatelé služeb. Téměř pětina ředitelů developerských společností očekává zvýšený zájem o obchodní plochy od nových značek ze zahraničí. Přibývat by naopak neměla výdejní místa pro internetové obchody.

V příštích letech budou podle studie v Praze vznikat především velká obchodní centra. V mimopražských regionech je naopak očekávána výstavba výhradně malých obchodních center do 20 000 metrů čtverečních.

586*140
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.