Z aktuální studie Ogilvy vyplývá, že mezi nejsilnější české retailové značky patří potravinové řetězce Lidl, Kaufland a Tesco, drogerie dm drogerie markt, prodejce sportovních potřeb a oblečení Sportisimo, obchod s elektronikou Alza.cz a prodejce obuvi Baťa. Český retailový trh ovlivňuje podle respondentů nejvýrazněji prolínání online a kamenného prodeje.
„Retailový trh je nepochybně silně konkurenční prostředí. Není tedy překvapivé, že je to právě maloobchod, který velmi rychle reaguje na trendy a uvádí novinky do života většinou jako první. Cílem je vystoupit z davu, zaujmout čím dál tím náročnějšího zákazníka, zvýšit věrnost zákazníků nebo prostě jen zpříjemnit a zjednodušit nakupování,“ řekl Ondřej Obluk,CEO Ogilvy ČR.
Nejsilnější retailové značky na českém trhu
Respondentům studie jsme nabídli výčet značek v pěti hlavních spotřebních kategoriích a zeptali se, které dvě jsou podle nich nejsilnější.
V kategorii potraviny vede s naprostou převahou Lidl (81 %). S poměrně velkým odstupem se na druhé pomyslné příčce umístil Kaufland (30 %) a na třetí Tesco (25 %). V kategorii drogerie a parfumerie je rozdíl mezi vítězem a druhým místem ještě markantnější. Dm drogerie markt získala 93 %, Teta drogerie 35 % a na třetím místě je Rossmann s 23 procenty.
Trendy ovlivňující český retailový trh
Internetoví obchodníci budují vlastní kamenné pobočky a showroomy a tradiční obchodníci obchodují i na internetu. Dochází tak ke splývání těchto dvou prodejních kanálů a podle oslovených právě tento trend ovlivňuje český retailový trh nejvýrazněji. Myslí si to 91 % z nich. Podle více než 60 % respondentů se přesouvání těžiště obchodů na online týká především kategorie elektro a elektronika.
Podíl internetových obchodů na maloobchodních tržbách
V roce 2017 dosáhly e-shopy v České republice desetiprocentního podílu na celkovém objemu maloobchodních tržeb a Česko je tak v online nákupech páté v Evropě. Vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci a srovnávače cen Heureka.cz. Podle názoru poloviny respondentů studie se tento podíl v horizontu pěti let více než zdvojnásobí.