Stavební firmě Metrostav loni klesl čistý zisk meziročně o 7,6 procenta na 363,2 milionu korun. Tržby jí naopak vzrostly o 9,7 procenta na 21,5 miliardy korun. Výsledky zveřejněné v pozvánce na valnou hromadu ČTK potvrdil mluvčí společnosti Vojtěch Kostiha. Příčinou poklesu zisku podle něj byla nízká až záporná ziskovost u projektů získaných v minulých letech. Zhruba 30 procent tržeb Metrostav loni vytvořil na zahraničních trzích.
„Obratově jsme významně překročili plánované parametry a zůstáváme asi na dvojnásobku obratu našeho největšího konkurenta. V případě hospodářského výsledku jsme mírně pod plánovanou hodnotou, a to zejména kvůli ztrátovým projektům z minulosti, na které jsme uzavírali smlouvy ještě v dobách záporných marží,“ uvedl Kostiha.
Na domácím trhu se podle něj stavělo více, nicméně za stále nepříznivé ceny. „Zejména v oblasti infrastrukturní výstavby pro veřejné zadavatele nebylo možné dosáhnout plánovaných hospodářských výsledků. Navíc, kromě železničního tunelu Ejpovice, který jsme loni dokončili, není v České republice žádná významnější tunelová stavba. Za zakázkami v podzemí tak musíme stále do zahraničí, zejména do Severských zemí,“ doplnil Kostiha.
Mezi nejvýznamnější zakázky Metrostavu na domácím trhu loni patřila rekonstrukce Národního muzea v Praze, dokončení železničních tunelů v Ejpovicích u Plzně nebo modernizace dálnice D1 v úseku Soutice – Psáře.
V zahraničí loni Metrostav pracoval na traťovém úseku metra Espoonlahti v Helsinkách, v Polsku staví úsek dálnice S7 a most poblíž Gdaňsku. Mezi další zakázky patří například stavba silničního tunelu Žilina na Slovensku nebo podzemní lanovka v tureckém Istanbulu.
Zásoba práce největší stavební firmy na českém stavebním trhu je podle Kostihy aktuálně lepší než v předchozích letech. „Očekáváme, že obrat bude stejný jako vloni nebo mírně lepší. Zároveň evidujeme zlepšení rentability na českém trhu, způsobené nedostatky výrobních kapacit,“ dodal Kostiha.
Metrostav a.s. byl založen v roce 1971 vyčleněním z národního podniku Vodní stavby za účelem výstavby pražského metra. V roce 1991 byl přeměněn na akciovou společnost a postupně se začal věnovat činnostem v dalším stavebních oborech. V roce 2018 byl výší tržeb lídrem českého stavebního trhu. Na konci loňského roku ve firmě pracovalo 3000 zaměstnanců, meziročně téměř o deset procent více.
Hospodářské výsledky Metrostavu od roku 1999:
Rok | Čistý zisk (mil. Kč) | Tržby (mld. Kč) |
1999 | 120,5 | 6,91 |
2000 | 150,6 | 7,92 |
2001 | 203,0 | 9,46 |
2002 | 290,4 | 12,16 |
2003 | 381,9 | 13,66 |
2004 | 454,7 | 18,11 |
2005 | 703,6 | 20,79 |
2006 | 1084,1 | 21,73 |
2007 | 816,1 | 21,98 |
2008 | 811,8 | 22,78 |
2009 | 718,6 | 22,17 |
2010 | 714,2 | 21,24 |
2011 | 704,5 | 21,49 |
2012 | 288,6 | 20,66 |
2013 | 286,7 | 20,55 |
2014 | 453,0 | 20,26 |
2015 | 451,6 | 18,74 |
2016 | 495,6 | 17,56 |
2017 | 392,9 | 19,56 |
2017 | 363,2 | 21,50 |