Místo bývalého lihovaru na Smíchově by měly vyrůst tři domovní bloky o výšce až 12 nadzemních podlaží se 499 byty a podzemními garážemi. Stavba by mohla začít příští rok a skončit v roce 2024. ČTK to zjistila z databáze EIA. Součástí plánu je zachování komínu a rekonstrukce památkově chráněné bývalé varny. Ředitel developmentu projektu Zlatý lihovar Miroslav Markant ČTK sdělil, že náklady se odhadují na 1,8 miliardy korun.


Podle dokumentace pro EIA plánuje investor vedle stovek bytů v parteru umístit obchodní prostory, plán počítá i se stavbou mateřské školy a 642 podzemních parkovacích stání. Nádražní a Strakonickou ulici by měly propojit uliční třída a silnice. U zachovaného komínu vyroste nižší objekt s kavárnou či restaurací. Nejvyšší budovu chce investor umístit do jižní části areálu.

Stavba na místě lihovaru se připravuje zhruba 20 let, v minulosti plány vyvolaly mezi obyvateli Prahy 5 debatu. Investor předložil městské části postupně několik verzí, na té nynější se podle Markanta začalo pracovat v roce 2015 a je definitivní podobou, která byla projednána i se zástupci Prahy 5. „V uplynulých letech byl projekt detailně projednáván s různými dotčenými orgány. Stávající podoba projektu zahrnuje připomínky a doporučení z projednávání. Tento návrh bude předložen v žádosti o vydání územního rozhodnutí,“ uvedl Markant. Nutná změna územního plánu podle něj byla provedena v roce 2003.

V médiích se v minulosti objevily zprávy, že projekt koupila od firmy Goldfin Investments Limited developerská společnost Trigema. Podle Markanta se nicméně prodej neuskutečnil. „Společnost Zlatý lihovar je stoprocentně vlastněna firmou Goldfin Investments Limited a se společností Trigema byly dohodnuty základy budoucí spolupráce,“ uvedl.

Nejstarší stavby v areálu jsou z roku 1836, roku 1880 v nich byla zřízena továrna na líh a potaš. V roce 1907 byl lihovar přestavěn, z té doby pochází dnešní podoba ústředního objektu areálu – rafinérie lihu. V roce 1957 byla část tehdy již nefunkční potašovny přestavěna na octárnu. Výroba lihu a octa skončila v roce 2001, od té doby je lihovar bez využití. V roce 2013 se část lihovaru zřítila.