Stavební firmě Metrostav loni klesl čistý zisk meziročně o 7,6 procenta na 363,2 milionu korun. Tržby jí naopak vzrostly o 9,7 procenta na 21,5 miliardy korun. Výsledky zveřejněné v pozvánce na valnou hromadu ČTK potvrdil mluvčí společnosti Vojtěch Kostiha. Příčinou poklesu zisku podle něj byla nízká až záporná ziskovost u projektů získaných v minulých letech. Zhruba 30 procent tržeb Metrostav loni vytvořil na zahraničních trzích.


„Obratově jsme významně překročili plánované parametry a zůstáváme asi na dvojnásobku obratu našeho největšího konkurenta. V případě hospodářského výsledku jsme mírně pod plánovanou hodnotou, a to zejména kvůli ztrátovým projektům z minulosti, na které jsme uzavírali smlouvy ještě v dobách záporných marží,“ uvedl Kostiha.

Na domácím trhu se podle něj stavělo více, nicméně za stále nepříznivé ceny. „Zejména v oblasti infrastrukturní výstavby pro veřejné zadavatele nebylo možné dosáhnout plánovaných hospodářských výsledků. Navíc, kromě železničního tunelu Ejpovice, který jsme loni dokončili, není v České republice žádná významnější tunelová stavba. Za zakázkami v podzemí tak musíme stále do zahraničí, zejména do Severských zemí,“ doplnil Kostiha.

Mezi nejvýznamnější zakázky Metrostavu na domácím trhu loni patřila rekonstrukce Národního muzea v Praze, dokončení železničních tunelů v Ejpovicích u Plzně nebo modernizace dálnice D1 v úseku Soutice – Psáře.

V zahraničí loni Metrostav pracoval na traťovém úseku metra Espoonlahti v Helsinkách, v Polsku staví úsek dálnice S7 a most poblíž Gdaňsku. Mezi další zakázky patří například stavba silničního tunelu Žilina na Slovensku nebo podzemní lanovka v tureckém Istanbulu.

Zásoba práce největší stavební firmy na českém stavebním trhu je podle Kostihy aktuálně lepší než v předchozích letech. „Očekáváme, že obrat bude stejný jako vloni nebo mírně lepší. Zároveň evidujeme zlepšení rentability na českém trhu, způsobené nedostatky výrobních kapacit,“ dodal Kostiha.

Metrostav a.s. byl založen v roce 1971 vyčleněním z národního podniku Vodní stavby za účelem výstavby pražského metra. V roce 1991 byl přeměněn na akciovou společnost a postupně se začal věnovat činnostem v dalším stavebních oborech. V roce 2018 byl výší tržeb lídrem českého stavebního trhu. Na konci loňského roku ve firmě pracovalo 3000 zaměstnanců, meziročně téměř o deset procent více.

Hospodářské výsledky Metrostavu od roku 1999:

Rok Čistý zisk (mil. Kč) Tržby (mld. Kč)
1999 120,5 6,91
2000 150,6 7,92
2001 203,0 9,46
2002 290,4 12,16
2003 381,9 13,66
2004 454,7 18,11
2005 703,6 20,79
2006 1084,1 21,73
2007 816,1 21,98
2008 811,8 22,78
2009 718,6 22,17
2010 714,2 21,24
2011 704,5 21,49
2012 288,6 20,66
2013 286,7 20,55
2014 453,0 20,26
2015 451,6 18,74
2016 495,6 17,56
2017 392,9 19,56
2017 363,2 21,50